onsdag 23 september 2015

Win win!

Utanför vår affär sitter det en tjej som heter Eva. Hon har flera barn hemma i Rumänien och hon försöker få ihop pengar till sin familj. Länge satt hon på en kudde på marken och tiggde pengar från de som gick förbi, men så en dag var det en tjej från byn som bestämde sig för att hjälpa Eva. Hon fixade fram två bord, en pall och lite böcker och annat smått och gott som hon kunde sälja istället. Efter det har fler hakat på och skänkt saker till hennes försäljning. Jag passade på att fynda en massa fina barnböcker; några av Astrid Lindgren och så ett par om julen så klart! En win win helt enkelt! :)



Tycker särskilt mycket om Olles skidfärd av Elsa Beskow. Titta bara på bilderna med Farbror Rimfrost och Kung Vinter!




Och den här boken: Skandinavisk jul.  Den har några år på nacken, men eftersom vår jul är ganska traditionell så är den fortfarande högst aktuell. Den hade fina bilder och blandat med både pyssel och recept.




6 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska människor det finns som fixar sådana saker som detta och vilka fina böcker du köpt! Olles skidfärd hade jag när jag var liten, undrar var den finns idag? Jag får nog börja leta hos mamma och pappa tror jag =)

    SvaraRadera
  2. Vilket fint initiativ och vilka härligt klassiska böcker du fick tag i :)

    SvaraRadera
  3. Vilka fina böcker du fick tag på! Jul i Bullerbyn är en sån där bok jag inte sett sen jag var liten, så det kom upp fina minnen när jag fick syn på den nu :) Och vilka stämningsfulla bilder i Olles skidfärd

    SvaraRadera
  4. Åh vilken bra grej - och vilka fynd!

    SvaraRadera
  5. Vilket fantastiskt initiativ! Härliga böcker :)

    SvaraRadera
  6. Åh, jag hade Olles skidfärd när jag var liten...så mysig!!!

    SvaraRadera