tisdag 16 december 2014

Experimenterat med chokladformar!

Jag köpte några chokladformar i metall på Åhléns förut och nu har jag gjort en provomgång. Jag gjorde bara några rutor av varje chokladsort för att testa. Jag tog i lite pepparmintsarom för att få lite mintsmak och sedan tänkte jag även göra en del med arraksarom...




Jag ville mest prova formarna så jag tempererade inte chokladen, utan bara smälte lite mjölkchoklad och lite mörk choklad. Jag tog lite matolja på ett papper och gned in formarna med först, men vet inte om det gjorde till eller ifrån egentligen... Det var lite trixigt att få ut dem ur formarna utan att förstöra dem. Efter ett tag kom jag på hur man gjorde lättast. Jag värmde baksidan av formen i handen ett litet tag, men inte för länge för då smälte den för mycket, och sen tog jag en kniv och bände loss dem i ena kanten. Det kommer att gå mycket lättare att få ut dem hela om man tempererar chokladen, för då smälter den inte lika lätt. Så nästa gång ska jag göra det!

Men jag blev ändå nöjd över resultatet! De smakar gott och de är väldigt söta :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar