söndag 4 januari 2015

Summering av julen 2014

Detta var sista året som jag var ledig så här mycket innan jul (var föräldraledig hela nov, dec och är fortfarande...) och jag har verkligen njutit! Jag har tagit tillvara på tiden till max. Varje dag när storasyster var på dagis (vilket hon är 9-14, tis, ons, tors..) passade jag på att se en ny julfilm när lillebror sov. Så många julfilmer jag sett i år har jag aldrig gjort förut! På slutet hade jag problem att hitta något så när bra filmer som jag inte redan sett :) 

Jag har verkligen njutit av att inte behöva stressa och jag har varit ute i god tid med allt. Jag bakade precis det jag ville baka och gjorde det julgodiset som jag ville utan att behöva stå klockan elva på kvällen. 




Stora tjejen och jag har pysslat och kollat julfilmer tillsammans. Hon börjar bli lika julgalen som jag :)




Det var första året med plastgran och, helt otippat, tycker jag att det är helt ok! Jag gillar att slippa barren och stöket med att köpa en gran, forsla hem den och sen låta den vänja sig först i garaget, sen i förrådet, att man kan ta in den tidigare och ha den längre. Ja, det blir nog en konstgjord gran nästa år också tror jag :)




Jag har också haft så mycket energi den här hösten, så det har varit roligt att göra alla förberedelser! Jag har sällan kommit i säng förrän klockan halv tolv, tolv för att jag har så mycket jag vill göra och så många idéer. Utan att vara trött dagen efter!! Det har nog mycket att göra med att vi inte längre har ett spädbarn med kolik som vi hade förra julen, utan en harmonisk ett-åring som lägger sig klockan sju om kvällarna och att jag har världen bästa man som går upp på nätterna ifall lillkillen vaknar, eftersom han somnar om mycket lättare än jag :) Men det är ändå en väldigt härlig känsla att man har ork att göra det man vill! 

Det här var också julen då jag gick All in med det mesta. Jag köpte två jultröjor som jag använt massor, jag "kom ut" som julbloggare för vänner och bekanta, förra året bloggade jag lite i smyg, bara mannen som visste något (och så alla andra julbloggare så klart :)) Vi klädde upp oss i juliga kläder varje kväll till middagen hela julveckan (även när vi inte hade julmat kvar..) och dukade fint, jättetrevligt!










Det enda som jag känner att jag inte hunnit som jag skulle vilja är att göra egna julkort. Jag började optimistiskt redan i våras tror jag det var och gjorde första, men sen blev det bara två till... Så jag struntade i att skicka dem och beställde fädiga med bild på barnen istället. Men jag har insett att jag nog måste vara i princip färdig med dem redan innan november om jag ska hinna göra egna, för sen har jag så mycket annat pyssel som jag prioriterar i november, december.


Ett av de tre jag hann göra...
Sen var själva juldagarna också så bra som de bara kan vara! Barnens mormor och hennes man var här så barnen lekte med dem en massa, vi hade alldeles lagom med mat och godis, alla var nöjda med sina klappar (även om det blev lite för många till barnen...), vi var friska allihop, det kom en massa fluffig härlig snö osv. 

Men det är ändå de här känslorna som jag kommer att komma ihåg från den här julen: tiden, orken, pysslet, myset...

Bästa julen på väldigt länge!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar