söndag 14 september 2014

Ärvda skatter!

Saker jag ärvt ligger mig lite varmare om hjärtat är köpta saker. Det är så fint att tänka på den historia de har, vad de har varit med om liksom. Många passar speciellt bra till jul tycker jag, då det är så mycket tradition. Här kommer några exempel:

En kakburk som jag ärv av min mormor. Den är min allra finaste kakburk som jag brukar ha våra hembakta pepparkakor i. Visst passar den alldeles extra bra till jul?




Min stora, tunga kista som står i hallen och innehåller de flesta av våra julsaker. Den är från 1800-talet och även den kommer från min mormor o morfars gård. Jag skrev lite mer om den förra året, här.




En stor vit duk som passar till vårt matsalsbord när man har båda skivorna i, så den är stor! Den brukar få komma fram till adventsfikat som vi alltid har den 1:a advent då huset fylls av vänner. Sist var vi strax under tjugo stycken. Mamma har skrivit en liten lapp till den :)



Min mormors fars glöggrecept (som jag skrev om här om någon är intresserad...)

Pepparkaksreceptet, som är de allra godaste pepparkakorna enligt mig! Det är från min mosters släkt, med gamla mått som "glas" tex. Tänk vad de bakade förr i tiden, receptet är till 450 pepparkakor! Vi brukar göra en kvarts sats, eller max en halv :)



Glöggen har jag faktiskt aldrig provat själv, men mamma gjorde alltid den. I år har jag tänkt att jag ska försöka hinna göra den... Pepparkakorna gör vi alltid! Ingen jul utan de pepparkakorna! Tänk att mina släktingar för hundra år sen gjorde exakt samma sak till jul, en rätt så häftig tanke tycker jag!

7 kommentarer:

  1. Jag håller med dig; det gamla och ärvda är speciellt! Man får så många varma känslor och minnen när man tar fram dem. Jag har också några speciella julsaker som har en historia, men inga av dem har så många år på nacken som dina saker - inte än i alla fall:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åldern spelar ju mindre roll, det viktiga är ju det man minns eller tänker på när man tar fram dem! :)

      Radera
  2. Tänk om man skulle baka 450 pepparkakor! Då hade man nog varit lite trött efteråt ;)

    SvaraRadera
  3. Jag håller helt med dig, det är mycket roligare med saker som har en historia :)

    SvaraRadera
  4. Så mycket fint du ärvt. Kan bara hålla med det som man ärvt är speciellt och ger så glada minnen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, fina saker och fina minnen :)

      Radera