söndag 28 december 2014

Enkel islykta!

Tänkte tipsa om en jätteenkel islykta som du lätt kan göra själv. Passar perfekt till nyår! :) Jag gjorde som Ernst gjorde i sitt julprogram. Jag hällde vatten i en vanlig bunke och satte ut den på bron. Jag lät den stå ca 10 timmar i 7-8 minusgrader. Då var den helt perfekt, ca två centimeter tjock is på toppen (det som sedan blir botten...) och när jag stjälpte upp den var isen i botten bara ett par mm tunn, så det var enkelt att knacka sönder den med fingret. I hålet sätter man sedan ner ett värmeljus.

Jag var lite osäker på hur lång tid det skulle ta för den att frysa lagom mycket, trodde att det skulle gå snabbare... Så jag gjode den mitt på dagen och kollade till den ett par gånger. Men att ha den över natten borde bli perfekt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar