tisdag 1 december 2015

Kanske den bästa pysselboken!!

Måste tipsa om den här superfina pysselboken som jag köpte när vi var i Göteborg för ett par veckor sedan. Den heter Vik, klipp & klistra ditt eget julpynt av Fiona Watt från Tukan förlag. Jag gillar skarpt de lite retroinspirerade mönstrade pappren! Min dotter på 5 år kan göra i princip alla pyssel helt själv och är helt frälst i boken och har fått mig att lova att köpa en ny när alla pappren är slut :) Det är enkla pyssel med tydliga beskrivningar som man förstår även om man inte kan läsa ännu.


Man kan göra änglar...



Klassiska pappershjärtan. Det var lite trixigt att lista ut hur man skulle fläta, men hon fick till det till slut...


Vika stjärnor...


Och metervis med pappergirlanger! Man klipper ut remsorna som har finfina mönster på ena sidan och ett annat enhetligt mönster på andra sidan. Det finns fyra olika färgkombinationer och varje kombination räcker till ett par meter! Hur fina är inte de här mönstrena till exempel?!




Fina snöstjärnor, där finns det också flera olika modeller och färger att välja mellan. Tack vare att mönstret är tryckt på ena fjärdedelen av pappret (som man sedan viker två gånger på mitten...) så kan 5-åringen klippa sådana här fina helt själv. Helt otroligt om ni frågar mig och hon är stolt! :)




Vi köpte vår på museishoppen på Göteborgs Stadsmuseum, men jag har hittat den på BokusCDON och Adlibris till exempel.

1 kommentar: