onsdag 28 oktober 2015

Pysselplaner...

Idag har jag jobbat hemifrån med lite planering när barnen har lov. Jag har bland annat gjort en prototyp till ljuslykta som jag tänkte att vi skulle göra i klassen till advent.



Den är enkel att göra och går ju lika bra att göra hemma tillsammans med barnen eller till sig själv.

Det enda man behöver är en glasburk (jag hade en barnmatsburk), lite silkespapper, lim, socker och något fint band. Man klipper snöstjärnor eller stjärnor i silkespapper, stryker lim (jag använde vanligt limstift) på hela glasburken, sätter dit stjärnorna och sedan rullar man hela burken i socker. Då blir det som en frost-effekt. Tills sist efter att sockret torkat sätter man dit ett fint rött band, eller ett band i jute, eller vad man nu tycker passar.





Jag gjorde en sådan där klassisk snöflinga (ni vet när man viker pappret till typ en glasstrut och sedan klipper mönster och när man vecklar ut sen så blir det en snöflinga) och två vanliga stjärnor i olika storlekar. Jag tycker nog det blev snyggare med de hela stjärnorna, för de kom fram och syntes bättre. Så jag får nog göra en prototyp till med tre stjärnor i olika storlekar istället...

Men visst blir det snyggt med sockret som "frost"!

Nu har jag också lov resten av veckan och vi börjar med att åka in till stan (Östersund) imorgon. Ska bli kul och se om de fått fram några julsaker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar