torsdag 20 november 2014

Ordmoln blir en snygg tavla eller ett julkort!

Wordle heter en sida där man kan göra egna ordmoln eller Word clouds som de också kallas. De är roliga att använda som bakrund till julkort eller annat julpyssel eller varför inte göra ett personligt julkort eller en tavla med dina alldeles egna ord, vad som är speciellt för just dig vid jul... Man kan välja olika stilar, fonter, på texten och valfria färger på text och bakrund. Antingen skriver man en massa egna ord. Jag testade att kopiera in texten från Viktor Rydbergs Tomten och då blev resultatet det här :)



Eller så kan man också kopiera in en URL-adress, tex sin egen blogg och då gör wordle automatiskt ett ordmoln med ord från din blogg. Jag märker att de bara använder ord från de senaste inläggen, men så här såg mitt ut då :)


Lite kul att sitta och pyssla med! Mitt personliga jul-ordmoln ser ut så här. Här har jag samlat alla de ord som är viktiga för mig på jul och som ger mig den rätta känslan när jag läser det.



Jag funderar på att skriva ut det på ett fint akvarellpapper och göra en tavla av det. Här är en annan variant av samma ord fast vänd åt andra hållet...


De ord man vill ska vara lite större och mer framträdande skriver man flera gånger. Jag skrev de flesta ord en gång, några två gånger och så några tre gånger...

Vill du göra ett eget ordmoln? Gå då in här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar