onsdag 9 oktober 2013

Annas glittriga julblogg  tyckte att vi skulle fylla en Sverigekarta med vart vi alla håller hus, kul idè!
 
Samtidigt var det en liten lista med frågor om hur vi brukar fira/pynta, det här är mina svar :) Jag lägger in lite bilder också på en del av det jag beskriver.
 
 
1. Vart bor ni (det räcker med landskap alt. närmaste största stad, om ni inte vill skriva ut staden/orten/samhället)?
I Åre, Jämtland

2. Hur bor ni (villa, stuga, lägenhet...)?
Vi bor i villa sedan två år tillbaka. (hittade inga klockrena bilder just nu, men de här får duga...)

 

 3. Hur gamla (unga!) är ni?

Jag är 36 år o bor tillsammans med min man o vår dotter på tre år o en lillebror i magen som ska komma ut om fyra veckor ung :)

4. Hur länge har ni julbloggat?

I två dagar! :)

5. Hur gillar ni att packa in era julklappar (färgglada paket, naturmaterial, cellofan..)?
Jag tycker mest om klassiska julfärger som rött, vitt o silver (det får gärna glittra lite :) ) Men slår även in i naturmaterial ibland. Jag sätter gärna på nåt litet extra, som ett filthjärta eller en liten stjärna i metall el trä t.ex. Jag älskar att både få o slå in fina paket :)

6. Hur pyntar ni utsidan av ert boende?
Vi brukar ha en liten minigran o en betongbock bredvid dörren, krans på dörren o flera olika lyktor. Sen brukar jag lägga överblivet granris från granen (man sågar ju alltid av några grenar längst ner ändå.. ) som en dörrmatta. Har också förut haft en grangirlang med ljus i runt dörren, men den gick sönder för ett par år sen...






7. Har ni julgran (riktig eller plast)? Och hur pyntar ni den?

Alltid riktig! Den pyntas i rött o silver. Jag har både ett ljusnät o vanlig julgransbelysning, blir mycket mysigare så :) Sen har dottern en egen liten plastgran på sitt rum som hon får pynta själv.
 

 

8. När börjar ni julpynta?
Till första advent. Då åker allt upp, stakar, tomtar, gardiner... Allt utom granen som vi brukar ta in till lucia ung.

9. Brukar ni åka till Jul på Liseberg (alt. någon annan stor julmarknad)?

Har bara varit där en gång tyvärr (har ju ganska långt dit...) Men vi brukar gå på Jamtlis julmarknad i Östersund. Den är supermysig med bara gediget hantverk, inget krimskrams :)

10. Vem är er favorit-julvärd i SVT?

Är ju uppvuxen med Arne Weise, så måste nog säga honom. Fast jag gillade även Sarah Dawn Finer

11. Vilken doft förknippar ni mest med julen?

Många! När man skalar den första clementinen för året, så får jag alltid julkänslor :) Glögg o pepparkakor är ju också svårslaget..

2 kommentarer:

  1. Dina fotografier är verkligen julkänsla rätt igenom. Helt underbart. Och kul att du vill vara med på kartan! :)

    http://annasglittrigajulblogg.blogspot.se/

    SvaraRadera