onsdag 16 oktober 2013

Konsten att föra vidare julmagin!

Mina föräldrar gjorde allt för att julen skulle bli magisk när jag var liten. Jag kommer från en liten stad i Blekinge som heter Sölvesborg och där finns ett berg (eller ås kan man nog mer säga..) som heter Ryssberget. Tomten som kom hem till oss var Ryssbergstomten och frågar man min pappa än idag, står han fortfarande fast vid att det är Ryssbergstomten! Trots att vi alla vet att det var min farbror :) Eller...?

Min mamma brukade berätta en sann historia om min morfar (eller om det var min morfars far) De bodde på en stor gård ute på landet och en dag kom han hem helt likblek och sa att han hade sett en tomte. Inte den klassiska rödklädda, utan en liten gubbe med gråa kläder som hade suttit på grindstolpen. Det var en klassisk gårdstomte han sett och han var helt säker! Jag önskar jag får se en någon gång! Jag brukar säga att det är hustomten som varit framme om saker försvunnit eller om det hänt något oförklarligt ;)

Nu försöker jag föra magin vidare till mina barn. Vår dotter är tre år nu och var alltså bara två förra året, men det räcker med det lilla! Jag köpte en liten tomteby på loppis. Den är egentligen inte riktigt min stil, men jag tänkte att det kunde vara kul för henne... Varje morgon väckte vi tomtarna genom att hon fick plinga i kyrkklockan och samtidigt satte jag i sladden i smyg o vips så var det tänt! :)


Vi bor precis bredvid elljusspåret här och har ni tänkt på att spåren från längdpjäxornas främre del ser ut precis som ren-spår? Det är i alla fall vad jag sa till min dotter: Titta här har tomtens renar gått! Sen sa hon det varje gång hon såg ett sånt spår :)

10 kommentarer:

  1. Vad kul att du för det magiska med julen vidare. Det tänker jag absolut också göra om jag skulle få barn i framtiden. Jag brukar också tänka att det är hustomten eller något annat oknytt som varit framme när något är flyttat eller försvunnet på ett oförklarligt sätt.

    SvaraRadera
  2. Jag försöker också föra magin vidare till mina barn, man vill ju att de ska bli lika jultokiga som en själv och att de får uppleva den äkta magin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror jag är på god väg i alla fall. Hon kollar ofta på julfilmer o pratar om tomten :)

      Radera
  3. Jag tycker absolut att man ska sprida julmagin, tyvärr är min man lite anti-julare, men det har gett sig med åren. Mina barn älskar julen, trots att de är ganska stora nu (snart 15 och 16).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du ju lyckats med dina barn i alla fall :)

      Radera
  4. När jag var fyra år flyttade vi till ett hus som var flera hundra år gammalt. En av de första nätterna vi sov där drömde jag en dröm om en liten gubbe i grå luva som väckte mig och hotade med att äta upp mig om jag inte var snäll. Jag sprang in i mammas och pappas sovrum och berättade om drömmen. Flera år senare berättade mamma att hon aldrig trott att det bara var en dröm för jag hade förklarat så tydligt och små barn drömmer oftast inte om små tomtar med grå luva utan om tjocka tomtar med röd luva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, då har du ju sett en riktig gårdstomte!! Kommer du ihåg det, eller har du bara fått det berättat?

      Radera
  5. Jag försöker också föra magin vidare till mina barn, och ännu så länge har jag lyckats. Hoppas det håller i sig. Vad kul att du är från Sölvesborg, jag bor i Ronneby och är uppvuxen utanför Kristianstad.

    SvaraRadera
  6. Där ser man, världen är liten :) Mina kusiner bodde oxå i Ronneby tills för några år sedan...

    SvaraRadera