tisdag 29 oktober 2013

Om att tjuvstarta med julen...

Jag har förstått när jag läser alla bloggar att vi är väldigt olika när det gäller när vi börjar med julpynt, godis och mat. För mig är vissa saker viktiga att "spara" på och för andra är det andra saker. En del börjar t.ex. dricka julmust redan i oktober. Det är för mig helt otänkbart! Först till första advent "får" jag börja dricka. Å andra sidan kan ändå börja med "köpekakor" (som ni såg häromdagen) tidigt, men vill spara på de hembakta. Hör ju att det låter lite knäppt ;)

När det gäller pynt är vi nog ganska tidiga. När jag bodde hemma, satte vi upp julgardiner och ljusstakar/stjärnor till advent, resten kom fram senare. Nu sätter vi upp allt pynt till första advent (men absolut inte tidigare än i adventsveckam...). Tomtar, gardiner och hela köret. Granen tar vi in till Lucia ung. Vi har aldrig haft som tradition att ta in den dagen/dagarna före julafton och vill gärna ha tid till att njuta ordentligt av den!

Som jag skrev i mitt inlägg om julgodis (det hittar ni här), inser jag nu att jag varit för "hård" med att man inte får äta innan jul. De är ju som med pyntet egentligen, det är ju innan jul man har tid att njuta av det (och orkar äta det :) ) Så i år ska man få äta innan! Fast man måste nog spara några av varje sort till julafton ;)

Julmusik har jag redan börjat lyssna på! Eftersom jag alltid sjungit i kör, har det varit naturligt att börja med julmusik tidigt. Men jag har förstått att det är viktigt för många att vänta lite med den... På min ipod har jag gjort en genre som heter jul och den innehåller mååånga timmar julmusik. Jag brukar sätta på den på shuffle, så tröttnar man inte i första taget :)

Hur gör ni, kör ni bara på för fullt med allt när ni känner för det eller "håller" ni på vissa grejer?

4 kommentarer:

  1. Jag är nog ganska lik dig när det kommer till vad man "får" och "inte får" göra innan jul haha! Så roligt att du är med i en kör, det har länge varit en dröm för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är superkul att sjunga i kör och härlig gemenskap :) Prova!!

      Radera
  2. Jag brukar smaka på rätt mycket ganska tidigt. När jag säger att jag har druckit den första glöggen eller musten är det en engångsföreteelse, något som max händer några få gånger innan advent då jag på allvar drar igång. :) Pyntar gör jag i mitten av december (gardiner och ljusstakar är framme till första advent så klart), julgranen tas in två dagar innan jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är kanske så många gör. Man vill ju inte riskera att tröttna innan jul ;)

      Radera