lördag 19 oktober 2013

Julböcker!

Det var någon (hittar inte igen inlägget...) som skrev för ett tag sen om en mardröm hon haft, att hon inte hade hunnit se alla julfilmer innan jul. När jag var liten (eller egentligen så länge jag bodde hemma, dvs tills jag var 23 typ.. ;) ) var jag lite likadan. Jag var tvungen att läsa alla mina julböcker innan julafton. Så det hände att jag låg på lillejulafton i sängen o sträckläste :) De här böckerna var det bl.a. (förutom den om Ronny o Julia som är ny...)


Men de viktigaste och bästa var de här småböckerna (lite större än pixi-böcker) och Lille Viggs julafton :)



När jag ändå pratar om julböcker, bara måste jag nämna den här också! Jakten på jultomten av Bjarne Reuter.


Den är uppdelad i små kapitel, ett för varje dag i december. Så det passar utmärkt att läsa den som adventskalender! Det börjad med att min farbror (nej, inte han som brukade vara jultomte utan en annan..) läste den för mina kusiner. De satte sig varje kväll hela familjen och lyssnade på högläsning, supermysigt! De höll på med det fram tills att de flyttade hemifrån, så de sista åren satt han och läste för fru och två vuxna barn :) Vi gjorde aldrig det i min familj, men jag blev såklart nyfiken på boken och köpte en egen. Jag har läst den för mig själv nästan alla jular sen dess. Förutom när jag gjorde säsong i Sälen och min rumskompis tyckte att jag skulle läsa högt så hon också fick höra :)

Nu funderar jag på att läsa den för min dotter, men jag tror jag får vänta något år tills hon blir lite större. Det är ju inga bilder i den... Men har ni barn i skolåldern kan jag verkligen rekommendera den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar