onsdag 23 oktober 2013

Det blev som vanligt...

lite bonussaker med hem :) Igår var jag på Rusta och nu hade de fått fram, inte allt, men en hel del julsaker. Jag fick tag i allt jag ville, utom en liten ljusstake till dotterns rum. Katten hade ner hennes förra året... :) Men på ljusstaksfronten syntes det att de inte hade packat upp allt, det var ganska glest mellan varorna. Jag får helt enkelt köpa den nästa gång jag är där... Annars är jag nu helt klar med pyntshoppande för i år! Ha ha, med det menar jag att vi inte behöver mer. Vi har stakar, stjärnor, gardiner, dukar, paketinslagningsmaterial, tomtar och annat pynt så det räcker. Men man vet ju aldrig om det kommer något mera över tröskeln ;)

Jag tycker det är skönt att sprida ut kostnaderna, så att inte allt kommer i december. T.ex. så brukar jag ha köpt det mesta i "pyntväg" i oktober, eller början av november och vara klar med julklapparna innan första advent. Då blir det i princip bara matkostnader i december. Plus att man slipper stressen över att behöva handla massa julklappar och bara kan njuta i december :)

Jag köpte förutom julpapper, snören, ljus och extralampor till adventsljusstakarna det här:



Det som jag inte planerat att handla var den lilla, söta julgransmattan till dotterns gran. I den stora granen har vi bara rött och silver som jag skrivit om innan, men i dotterns gran blir det mest pastellfärgade kulor och då tyckte jag att det passade så bra med denna julgransmatta. Den var helt perfekt i storlek till hennes lilla gran och den kostade bara 39kr!

Jag köpte också ett sånt där blockljus som går på batteri. Jag har varit lite skeptisk till det förut och tycker t.ex. inte om batteridrivna värmeljus. Men så såg jag ett sånt här ljus på ett café och blev faktiskt riktigt glatt överraskad. Det är ändå gjort i vax och eftersom man inte ser "lågan" så syns det inte att det är fejk. Sen är det ett stort plus att det är en inbyggd timer i det, det här ljuset lyser 5 timmar och är släckt 19 timmar per dygn. Jag hade ju tänkt att ha det ute i en lykta, så att det lyser lite välkomnande varje kväll. Ofta glömmer jag tända lyktorna ute till vardags... Men sen såg jag att det stod att man inte skulle ha dem i varken extrem kyla eller värme. Och kallt kan det ju verkligen bli här, den kan ju lätt bli minus 30 grader! Så då är frågan om det klarar sig ute? Är det någon som har provat att ha ett sådant här ljus ute? Jag förstår ju att batteritiden blir sämre i kylan, men mår själva ljuset också dåligt?? Annars får det bli plan B. Jag har en lykta i trappan som också blir lite bortglömd ibland, så då får ljuset vara där :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar