tisdag 22 oktober 2013

Planer för julgodis

Jag håller på att planera för vilket julgodis jag ska göra. Jag har några favoriter som jag alltid gör till jul. Rocky Road har sin givna plats! Vit chokladtryffel är en annan, god och den bara smälter i munnen! Sen brukar jag också göra vad jag brukar kalla för mozartkulor, jag har faktiskt inte gjort dem de senaste åren men är sugen på att göra dem igen. Sen var ju nougatpralinerna som jag provbakade härom dagen också väldigt goda... Som ni märker är jag ganska förtjust i choklad :)

Det blir svårt att bestämma sig, eller ska man göra allihop? Jag vet ju att man inte orkar äta så mycket godis i alla fall på julafton efter all mat... Alternativet är att jag gör några sorter till vårt traditionsenliga 1:a adventsfika som vi har för ett gäng kompisar och några andra till jul... Jag har förut också varit ganska noga med att man inte får äta av godiset innan julafton (kanske på lillejulafton) så ett alternativ är ju att man gör hela köret och sen äter man hela december :) Hur gör ni, "tjuvstartar ni med julgodiset innan julafton?

Här är recepten på de godis jag nämnt:

Rocky Road: jag brukar göra Leilas recept som finns här

Vit chokladtryffel: Jag gör receptet från bloggen Söta saker av Therésia Erneborg som också gjort en bok med samma namn. Receptet hittar ni här


Det är de som är högst upp...

Mozartkulor: Har jag hittat på själv. Jag tar en liten bit nougat, typ 1 x 1cm och bäddar in den i marsipan. Jag kavlar ut marsipanen och trycker ut rundlar med en rund pepparkaksform, lägger nougaten i och rullar ihop till en boll. Sen doppar jag hela kulan i smält choklad, jag brukar ta hälften mörk och hälften ljus.

Nougatpralinerna: hittar ni här

5 kommentarer:

  1. Här brukar godiset ta slut INNAN julafton ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja det lutar nog åt det alternativet, att man får äta innan jul. Men jag har kommit på en kompromiss, att man sparar några av varje sort till julafton ;)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Det är inte lätt att välja ut vilka sorters godis man ska göra till jul tycker jag, jag brukar alltid göra gammeldags brända mandlar, Bounty bollar och fudge. Pappa står för knäcken och sedan brukar det alltid bli några nya sorter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just ja, brända mandlar har jag ju glömt! De brukar jag oxå göra :) Undrar om det är något manligt att göra knäck? I vår familj när jag var liten var det oxå alltid pappas jobb :)

      Radera