lördag 18 oktober 2014

Resultat av äggtoddyprovningen!

Ikväll hade vi vår höstmiddag och då passade vi på att prova några olika äggtoddy-varianter. Vi provade naturell - utan smaksättning, med apelsinjuice och med rom. Vi gjorde följande recept som är lagom till tre portioner:

4 äggulor
1 dl socker
2 msk rom eller apelsinjuice (lite mer apelsinjuice hade nog blivit ännu bättre, 3 msk kan jag tro...)
(om man vill kan man ha i 1dl het mjölk också, men det har vi inte provat än. Vi drack vår kall...)

Vispa äggulor och socker riktigt kraftit tills det blir nästan vitt och tjockt. Blanda i ev. smaksättning och fördela i glasen. Om man vill ha varm äggtoddy fyller man på med den heta mjölken i glaset. Det var lagom mängd rom, men om ni ska göra med apelsinjuice, ta 3 msk istället!

Min personliga favorit var den med apelsinjuice, precis som den jag drack som liten. Dottern föredrog också den, medan mannen tyckte bäst om den med rom. Vi gjorde med Plantation Rum, Jamaica... Nästa gång får vi prova att göra varm äggtoddy, kan nog också bli gott en kall dag!




Till efterrätt blev det en blåbärspaj i min nya pajform som jag egentligen önskade mig i julklapp, men som pappa hade med sig sist de var och hälsade på :)

4 kommentarer:

  1. Jag gjorde varm äggtoddy i våras med cointreau och kakao. Mums :-)

    SvaraRadera
  2. Äggtoddy med apelsinjuice har jag inte druckit sen jag var barn, det får jag nog ta och testa igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade inte jag heller, men det var lika gott som jag minns det :)

      Radera