lördag 25 oktober 2014

Tips på jättefin servettvikning, julgran!

Tänkte tipsa om hur du jätteenkelt kan bryta servetten så att den ser ut som en julgran.



Jag har använt en lite större, grövre servett. Det blir också himla bra med tygservetter, kolla bara så att de är exakt kvadratiska och inte skeva för då blir det svårt att få det snyggt...


Börja med att vika den på mitten


Sedan en gång till. Har du en köpt servett, kan du alltså börja på det här steget...


Vik de fyra lagren upp mot spetsen med ca 1,5 cm mellanrum.


Nu ser det alltså ut så här


Vänd på hela konkarongen, var noga med att flikarna ligger på plats.


Sen viker du in sidorna så att det bildas en spets nedåt.




Vik in den lilla "flärpen" som sticker upp ovanför den andra kanten.


Vänd på alltihop igen



Vik upp översta flärpen mot toppen på spetsen, vik sedan in de andra flärparna under vecket på den ovanför


Klart! :)

Jag hittade en snöflinga bland pysselsakerna som jag satte dit högst upp med dubbelhäftande tejp, man kan även sätta dit en snygg nål eller en liten rosett, eller så behöver man inte sätta dit något alls. Det är helt valfritt! :)

Om man vill ha en stående gran, viker man bara ut den ena sidan på baksidan som ett stöd.


8 kommentarer:

  1. Å vilket smart tips, det där måste jag mspara och prova :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Förvånansvärt enkelt :)

      Radera
  2. Åååh, vilken underbar servettvikning :) Perfekt för glöggkvällar och julmiddagar ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, visst passar den utmärkt :)

      Radera
  3. Va fint! Detta knepet ska jag lägga på minnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska! :)

      Radera